V souladu s vyhláškou č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, je v naší škole zřízeno Školní poradenské pracoviště (dále jen ŠPP). ŠPP tvoří odborně vzdělaní pracovníci – výchovný poradce, školní metodik prevence, speciální pedagog, školní psycholog a sociální pedagog. ŠPP úzce spolupracuje s vedením školy.
Výchovný poradce (a vedoucí ŠPP)
PaedDr. Marie Voneš Zajdlová
konzultační hodiny – lichý čtvrtek 13,00-14,00 po předchozí domluvě
poskytuje poradenství v oblasti volby povolání a výběru vhodné střední školy
poskytuje informace o studijních možnostech a přijímacích řízeních (školy s talentovou zkouškou, víceletá gymnázia, střední školy, střední odborné školy)
Školní metodik prevence
Mgr. Martin Chocenský
konzultační hodiny – úterý 14,00 – 15,00 hodin po předchozí domluvě
koordinuje tvorbu plánu prevence, podílí se na jeho realizaci
koordinuje a podílí se na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, rasismu a xenofobie, prekriminálního a kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších projevů rizikového chování
metodicky vede činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování, vyhledává a nastavuje vhodné podpory směřující k odstranění rizikového chování
koordinuje vzdělávání pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování
koordinuje spolupráce školy s dalšími orgány a organizacemi, které mají v kompetenci problematiku prevence rizikového chování
předává odborné informací o problematice rizikového chování, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy
předává informace a zprávy o realizovaných preventivních programech zákonným zástupcům, pedagogickým pracovníkům školy a školskému poradenskému zařízení
spolupracuje s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje rizikového chování u jednotlivých žáků a tříd a participuje na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj rizikového chování ve škole
Speciální pedagog
Mgr. Jana Zvěřinová
konzultační hodiny – pondělí 14,20 – 15,20 hodin po předchozí domluvě
vykonává činnosti zaměřené na odbornou podporu integrovaných žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a všech ostatních žáků, kteří potřebují speciálně pedagogickou podporu a péči založenou na krátkodobých či dlouhodobých podpůrných opatření
je poradním orgánem školy usilujícím o zmírnění důsledků nebo přímo eliminaci dopadu sociokulturně znevýhodněného prostředí na žáka
navrhuje a spolurealizuje podpůrná opatření zaměřená na pomoc a podporu žákovi při jeho vzdělávání a společenském rozvoji
nabízí spolupráci pedagogům v mnoha oblastech, se kterými běžný pedagog nemá možnost kompetence cíleně a odborně pracovat
konzultuje se zákonnými zástupci, pedagogy a s pracovníky školního poradenského týmu
Školní psycholog
PhDr. Božena Kapounková
konzultační hodiny – čtvrtek 12,00 – 14,00 hodin nebo dle domluvy
Činnost školního psychologa ve škole je samostatná poradenská činnost, která není přímou součástí vzdělávací činnosti školy. Jedná se o komplexní službu žákům, jejich rodičům a pedagogům, která je bezplatná a vychází ze standardních činností vymezených ve vyhlášce č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů. Veškerá činnost školního psychologa je důvěrná a je podřízena Etickému kodexu práce školních psychologů.
Okruh činností:
zaměřuje se na práci se žáky s rizikem rozvoje školní neúspěšnosti, se žáky nadanými a se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
poskytuje psychologické poradenství žákům s osobními, výchovnými nebo výukovými potížemi
poskytuje psychologické poradenství zákonným zástupcům, aby jejich děti ve škole co nejlépe prospívali
poskytuje psychologické poradenství pedagogům
spolupracuje s pedagogy – konzultace týkající se vhodného vedení žáků a třídních kolektivů
pracuje s třídním kolektivem s cílem zajistit ve třídě co nejlepší sociální klima pro všechny žáky
poskytuje krizovou intervenci pro žáky, pedagogické pracovníky a zákonné zástupce
zjišťuje studijní předpoklady žáků a podílí se na kariérovém poradenství
provádí anonymní anketní šetření s cílem zkvalitnit systém výuky a přístup k žákům ze strany školy
spolupracuje s pedagogicko-psychologickou poradnou a dalšími organizacemi a zprostředkovává jejich služby
Sociální pedagog
Mgr. Barbora Dvořáková
konzultační hodiny – středa 13,30 – 14,30 hodin nebo dle domluvy
poskytuje sociálně pedagogické a sociálně právní poradenství ve škole, v domácím prostředí či v terénu
poskytuje individuální poradenství, konzultace a pomoc žákům i rodinám, kteří se nachází v tíživé situaci (např. nepříznivá situace v rodině negativně ovlivňující vzdělávání žáka, ohrožení sociálním vyloučením či školním neúspěchem, problémy se spolužáky, problémy se začleněním do kolektivu) s cílem zlepšení výchovně vzdělávacích podmínek žáka
plánuje a realizuje intervenční a výchovné aktivity a programy u žáků ohrožených školním neúspěchem, výchovnými problémy, rizikovým chováním nebo sociálně patologickým prostředím s uplatněním přístupů sociální pedagogiky
nastavuje strategie řešení u žáků s výchovnými obtížemi, rizikovým chování ve škole, se sociálním znevýhodněním, včetně její koordinace a realizace
spolupracuje při zpracování náročných životních situacích, podporuje, participuje a koordinuje zvládání krizových situací u žáků, pedagogických pracovníků a zákonných zástupců
zvyšuje povědomí žáků a jejich rodin o nabídce poradenských a podpůrných služeb
A KDY SE OBRÁTIT NA PRACOVNÍKY ŠPP?
Žáci:
Pokud ti nejde učení a potřebuješ pomoct.
Pokud máš problémy s přípravou do školy.
Pokud máš problémy ve třídě se spolužáky, ostatními žáky či učiteli.
Pokud tě trápí situace doma, v rodině, s kamarády.
Pokud potřebuješ pomoci s výběrem studia, při volbě povolání.
Pokud potřebuješ s čímkoliv poradit nebo se jen svěřit.
Pokud potřebuješ pochopit ostatní nebo sám sebe.
Rodiče:
Pokud chcete znát aktuální situaci Vašeho dítěte, jeho školní výsledky, osobnostní charakteristiky atd.
Pokud potřebujete poradit s domácí přípravou Vašeho dítěte na vyučování a s výběrem jeho optimálního učebního stylu.
Pokud u Vašeho dítěte došlo k náhlé změně ve výkonnosti nebo chování.
Pokud chcete poradit nebo potřebujete pomoci při řešení výchovných nebo osobnostních problémů Vašeho dítěte.
Pokud potřebujete pomoci při řešení obtíží Vašeho dítěte se spolužáky, jinými dětmi nebo dospělými.
Pokud potřebujete doporučení pro PPP na psychologické vyšetření dítěte.
Pokud potřebujete pomoci při řešení vztahových nebo jiných rodinných problémů.
Pokud potřebujete poradit s výběrem střední školy pro Vaše dítěte.
Pedagogové:
Pokud potřebujete pomoci s přípravou a vyhodnocováním plánů pedagogické podpory a s naplňováním podpůrných opatření ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Pokud potřebujete pomoc v práci s nadanými a mimořádně nadanými žáky.
Pokud potřebujete pomoc při práci s třídním kolektivem, při problémových situacích ve třídě.